
Nauczanie przyjazne mózgowi
Neurodydaktyka
Neurodydaktyka, nowa dyscyplina, która w oparciu o badania nad mózgiem stawia sobie za cel tworzenie nowych koncepcji pedagogicznych, inicjuje poszukiwania systemu edukacyjnego przyjaznego mózgowi i lepiej wykorzystującego jego silne strony.
Nauczanie przyjazne mózgowi bazuje na ciekawości poznawczej uczniów, wykorzystuje silne strony mózgu, łączy wiedzę czysto kognitywną z emocjami, pozwala uczniom na stawianie hipotez i samodzielne szukanie rozwiązań, nie ogranicza się jedynie do czysto werbalnego przekazu, odwołuje się do wielu modalności i ułatwia łączenie pojedynczych informacji w spójną całość.
Praca ucznia ukierunkowana na samodzielne dochodzenie do wiedzy (np. praca w parach, grupach nad rozwiązaniem zadania otwartego, szukania odpowiedzi na postawione pytanie kluczowe) wymusza różne typy aktywności, takie jak sortowanie, wyszukiwanie najważniejszych informacji, porządkowanie, kategoryzowanie, porównywanie. Takie aktywności są najbardziej pożądane w procesie aktywnej nauki.
Neurodydaktyka to kreatywne przekraczanie granic, czyli edukacja z wyobraźnią.
Zaburzenia mowy i komunikacji
Zajęcia z neurologopedą
Do ogólnych celów tej terapii należy: rozwijanie rozumienia i nadawania mowy, wzbogacanie słownictwa poprzez wykorzystanie ćwiczeń słowno–ruchowych; wywołanie spontanicznej mowy; ćwiczenie form gramatycznych, sprawności językowej, prawidłowego toru oddychania oraz sprawności okolicy orofacjalnej; a także rozwijanie czynności poznawczych i percepcyjnych (wrażeń, spostrzeżeń wzrokowych, słuchowych, pamięci, wyobraźni). Terapia z lneurologopedą należy do zajęć indywidualnych.
Dla dzieci obcokrajowców
Zajęcia językowe
Nauka polskiego to prawdziwe wyzwanie dla wszystkich małych i dużych. Wierzymy, że z naszą niewielką pomocą dzieci świetnie sobie poradzą. Zajęcia prowadzimy w oparciu o internetowe platformy edukacyjne. Materiał podzielony jest na sekcje: sekcja słowniczkowa (nauka słówek), sekcja komiksów (proste scenki + zestawy ćwiczeń) oraz ćwiczenia online (utrwalanie słownictwa).
Zajęcia z pedagogiem specjalnym
Zajęcia rewalidacyjne
Ich głównym zadaniem jest wspomaganie rozwoju dziecka za pomocą środków pedagogicznych w celu usunięcia bądź zniwelowania przyczyn, objawów i skutków zaburzeń w rozwoju. Całość postępowania rewalidacyjnego odbywa się w duchu podejścia niedyrektywnego do dziecka jako podmiotu oddziaływań. Terapeuta wykonuje z podopiecznym m.in. ćwiczenia z: motoryki dużej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, motoryki małej, funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej, percepcji słuchowej, umiejętności matematycznych, a także wydobywania i rozwijania umiejętności komunikowania się.
Poprawna wymowa
Zajęcia z logopedą
Z zajęć logopedycznych korzystają głównie dzieci z klas wychowania przedszkolnego, uczniowie klas I-IV oraz uczniowie mający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej. W wyniku przesiewowych badań logopedycznych oraz obserwacji logopedy i wychowawców, uczniowie kwalifikowani są do zajęć logopedycznych.
Podczas zajęć logopedycznych uczniowie systematycznie ćwiczą: długość i siłę wydechu, artykulację, słuch fonemowy i fonetyczny, rozumienie i nadawanie komunikatów, poprawną dykcję, czytanie i różne formy pisania (głównie ze słuchu). Usprawniane są narządy artykulacyjne: język, wargi, podniebienie; ustalany jest prawidłowy tor oddechowy; wywoływane są głoski, które następnie dzieci utrwalają w sylabach, logotomach, wyrazach, zdaniach, wierszykach i mowie potocznej.
Wsparcie mentalne
Zajęcia z psychologiem
Podczas zajęć są ćwiczone umiejętności logicznego myślenia u dziecka oraz dostrzegania przez nie związków przyczynowo-skutkowych. Ponadto terapeuta kształtuje pozytywny stosunek do własnej osoby, akcentuje jego mocne strony, wykształca u niego poczucie sprawstwa, umiejętności odczytywania i przeżywania własnych potrzeb oraz emocji. Do celów sesji w parach i zespołach należy rozwijanie kompetencji społecznych (między innymi umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi uczestnikami, współpraca, odczytywanie nastrojów i stanów emocjonalnych innych, udzielanie i przyjmowanie wsparcia, współzawodnictwo), radzenia sobie w trudnych sytuacjach, a także wzmocnienie poczucia własnej wartości.
Terapia słuchu
Zajęcia metodą Johansena
To metoda stworzona przez duńskiego nauczyciela i psychologa dr Kjelda Johansena. Stosowana jest w 16 krajach na świecie, cieszy się uznaniem w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Austrii.
Program Johansena posiada szeroki zakres indywidualizacji. Obejmuje różne aspekty stymulacji muzycznej, o których wiadomo, że wpływają na liczne połączenia mózgowe.
Program metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena wpływa nie tylko na słuch ale również usprawnia: uwagę i koncentrację,rozumienie mowy,artykulację,komunikację,prawidłową pisownię, czytanie,koordynację ruchów, motorykę, harmonizuje napięcie mięśniowe co wpływa na postawę ciała,samoocenę, wpływa na postępy w rozwoju i nauce.
Integracja
Integracja sensoryczna SI
Zajęcia dążą do prawidłowego rozpoznawania przez receptory wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu bodźców wysyłanych przez otoczenie zewnętrzne do dziecka. Terapia bazuje na ukierunkowanej zabawie. Podczas niej podopiecznemu są dostarczane takie impulsy, których najbardziej potrzebuje jego system nerwowy. Prowadzący ogranicza niepożądane bodźce (nadwrażliwość sensoryczna) lub dostarcza wyraźne, silne sygnały (podwrażliwość systemów sensorycznych). Zajęcia integracji sensorycznej usprawniają m.in. motorykę małą, motorykę dużą oraz koordynację wzrokowo-ruchową.
Integracja
Zajęcia integracji odruchów IB
Metoda oparta jest na wykonywaniu zestawu ćwiczeń, stymulujących zasoby naszego mózgu. Stosując odpowiednie bodźce, wywołujemy reakcje i działamy pobudzająco na sieć połączeń nerwowych. Systematycznie powtarzając określone ćwiczenia, zmniejszamy nieprawidłowości, dając szansę na zapamiętanie przebiegu odruchu i jego integrację – wykształcenie prawidłowych mechanizmów ruchowych. Dzięki temu poprawia się funkcjonowanie osoby w zakresie umiejętności, u których podstawy leży tzw. dojrzałość neuromotoryczna. Wśród takich umiejętności wymienia się m.in. zdolności szkolne: czytanie, pisanie, uważne słuchanie, sprawność gimnastyczną oraz komunikację niewerbalną.
Gdy potrzebne indywidualne wsparcie
Zajęcia dodatkowe
Indywidualnie dopasowywane do potrzeb rozwojowych dzieci.
Poznaj program IBO
IBO, Międzynarodowa Organizacja Baccalaureate, to fundacja edukacyjna założona w 1968 roku w Genewie. Od ponad 45 lat proponuje sprawdzone i nowoczesne programy dydaktyczne kładące nacisk przede wszystkim na samodzielność w uczeniu się i poszukiwanie rozwiązań. Szkoły przystępujące do programu IB wykorzystują do nauki podstawy programowe obowiązujące w danym kraju, posiadają również autoryzację lokalnych władz oświatowych oraz dobrze funkcjonują w społeczności lokalnej.